بدیل و خائیز باز هم می‌سوزند؛ ورود استاندار خوزستان به بحران آتش‌سوزی

در پی گسترش آتش‌سوزی در ارتفاعات و مراتع منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز بهبهان، استاندار خوزستان بامداد شنبه با صدور دستور ویژه، بر بسیج تمامی ظرفیت‌های اجرایی، امدادی و صنعتی استان برای مهار هرچه سریع‌تر حریق تأکید کرد.

به گزارش عصر مطالبه بهبهان، در پی وقوع آتش‌سوزی در بخش‌هایی از منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز، سید محمدرضا موالی‌زاده، استاندار خوزستان، ساعت ۲ بامداد امروز شنبه با برقراری تماس‌های جداگانه با فرماندار بهبهان، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، آخرین وضعیت حادثه را بررسی و بر بسیج تمامی امکانات موجود برای مهار آتش تأکید کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت تسریع در عملیات اطفای حریق، خواستار استفاده از ظرفیت شرکت‌ها و صنایع مستقر در منطقه برای پشتیبانی از نیروهای عملیاتی و کاهش خسارات ناشی از این آتش‌سوزی شد.

وی همچنین با صدور دستور حضور میدانی مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در محل حادثه، بر هماهنگی، مدیریت و نظارت مستقیم بر روند عملیات اطفای حریق تأکید کرد.

 

به گزارش عصرمطالبه بهبهان:بر اساس گزارش‌های اولیه، آتش‌سوزی از ساعاتی پیش در مراتع و ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز آغاز شده و به دلیل وزش باد، گرمای هوا و صعب‌العبور بودن مسیرهای دسترسی، دامنه آن در حال گسترش است.

در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی، محیط‌زیست، جمعیت هلال‌احمر، بسیج، تیم‌های خط آتش، کوهنوردان و جمع زیادی از اهالی بومی منطقه با حضور در محل، در تلاش برای مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن به سایر بخش‌های این زیستگاه ارزشمند هستند.

منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی شهرستان بهبهان و شرق خوزستان به شمار می‌رود و هر ساله با آغاز فصل گرما، خطر وقوع آتش‌سوزی در مراتع و ارتفاعات آن افزایش می‌یابد. در سال‌های گذشته نیز بارها بخش‌هایی از این منطقه در آتش سوخته و خسارات قابل توجهی به پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری و منابع طبیعی وارد شده است.

با وجود تکرار این حوادث در سال‌های اخیر، همچنان کمبود تجهیزات تخصصی اطفای حریق، نبود پایگاه‌های مجهز در نزدیکی منطقه، محدودیت امکانات هوایی و کمبود نیروهای آموزش‌دیده از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت این بحران‌ها به شمار می‌رود؛ موضوعی که همواره مورد مطالبه فعالان محیط‌زیست و مردم بهبهان بوده است.

انتظار می‌رود مسئولان استانی و ملی، علاوه بر مدیریت بحران‌های مقطعی، با برنامه‌ریزی بلندمدت و تأمین تجهیزات تخصصی، ایجاد پایگاه‌های دائمی اطفای حریق، آموزش نیروهای محلی و تقویت زیرساخت‌های امدادی، از تکرار خسارات گسترده به یکی از ارزشمندترین مناطق طبیعی استان خوزستان جلوگیری کنند.

انتهای پیام/