مهار بخش عمده آتش‌سوزی بدیل و خائیز با بسیج نیروهای امدادی؛ عملیات اطفا همچنان ادامه دارد

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهبهان از مهار بخش عمده آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز خبر داد و گفت: با وجود کنترل قسمت‌های وسیعی از حریق، به دلیل وسعت آتش، وزش باد و صعب‌العبور بودن منطقه، عملیات اطفای کامل همچنان با انتقال نیروهای امدادی و مردمی با هلی کوپتر به منطقه ادامه دارد.

 به گزارش پایگاه خبری عصرمطالبه بهبهان؛ علی معماری، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهبهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آتش‌سوزی از حوالی ساعت ۲۰ روز جمعه پنجم تیرماه ۱۴۰۵ در مراتع و ارتفاعات منطقه تنگ بالنگستان در محدوده منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز آغاز شد.

وی افزود: طول خط آتش بسیار گسترده بوده و حریق تا ارتفاعات پشکر گسترش یافته است. بر اساس برآوردهای اولیه، شعاع آتش‌سوزی حدود ۱۰ کیلومتر است که نشان‌دهنده وسعت بالای حادثه است.

معماری با اشاره به حضور گسترده نیروهای امدادی و مردمی بیان کرد: با حضور به‌موقع تیم‌های اطفای حریق اداره حفاظت محیط‌زیست، اداره منابع طبیعی، اعضای هیئت کوهنوردی، نیروهای بسیج و همچنین مشارکت ارزشمند اهالی محلی، بخش عمده‌ای از آتش مهار و از گسترش آن جلوگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهبهان ادامه داد: محل وقوع حادثه به صورت تنگه است و همین ویژگی به‌عنوان یک مانع طبیعی، از سرایت آتش به مناطق وسیع‌تر جلوگیری کرده است. هرچند پوشش گیاهی منطقه عمدتاً مرتعی و بوته‌ای بوده و درختان بلند در آن وجود ندارد، اما وزش باد همواره خطر شعله‌ور شدن مجدد و گسترش آتش به نقاط مجاور را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از شب گذشته تاکنون عملیات مهار آتش بدون وقفه ادامه دارد، اما به دلیل سخت‌گذر و صعب‌العبور بودن منطقه، دسترسی نیروهای عملیاتی با دشواری همراه است.

معماری تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده، یک فروند بالگرد برای هلی‌برن نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده تا روند دسترسی و عملیات اطفای حریق تسهیل شود. در حال حاضر آتش در چند نقطه همچنان شعله‌ور است و نیروهای عملیاتی در حال مهار کانون‌های باقی‌مانده حریق هستند.

 

حضور میدانی مدیران استانی در منطقه

IMG 20260627 144530 161 مهار بخش عمده آتش‌سوزی بدیل و خائیز با بسیج نیروهای امدادی؛ عملیات اطفا همچنان ادامه دارد

 

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل مدیریت بحران استان خوزستان، با دستور استاندار خوزستان، علی عبدالهی مدیرکل مدیریت بحران استان از بامداد امروز در شهرستان بهبهان حضور یافته و با هماهنگی و مدیریت دستگاه‌های امدادی، خدماتی و بسیج امکانات، روند کنترل و مهار آتش‌سوزی ارتفاعات مناطق بدیل و خائیز را به‌صورت میدانی رصد و پایش می‌کند.

هم‌اکنون مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل منابع طبیعی استان و فرماندار بهبهان نیز در محل حادثه حضور دارند و به‌صورت مستقیم بر عملیات مهار آتش و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های اولیه، آتش‌سوزی از شامگاه گذشته در مراتع و ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده بدیل و خائیز آغاز شده و به دلیل وزش باد، سخت‌گذر بودن منطقه و دشواری دسترسی، عملیات مهار با پیچیدگی همراه است. با این حال نیروهای مردمی، منابع طبیعی، محیط‌زیست، بسیج، هلال‌احمر، کوهنوردان و دوستداران طبیعت با تمام توان در تلاش هستند تا از گسترش دامنه آتش جلوگیری کرده و حریق را به طور کامل مهار کنند.

 

انتهای پیام/